Listing 1 - 10 of 134 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Basisonderwijs --- Natuurkennis --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- Biologie ; basisonderwijs ; didactiek --- 476.55 --- Schoolbooks - Didactic material --- Natuuronderwijs --- Natuur- en milieueducatie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Didactiek
Choose an application
Leerkrachten die in de basisschool de eerste inzichten in het rekenen moeten bijbrengen, zouden best een goed zicht hebben op het hele rekenleerproces, voor de hele basisschool. Het volstaat daarvoor niet nauwkeurig een methode te volgen. Een duidelijk inzicht in het procesmatige van het rekenleerproces, zoals zich dat ontwikkelt bij jonge kinderen, is onontbeerlijk. In Kinderen rekenen wordt dat globale proces beschreven.Dit leerproces vangt reeds aan op kleuterleeftijd en moet stap voor stap opgebouwd worden. Het mag geen willekeurige opeenvolging zijn van geïsoleerde leerstappen. Integendeel, het moet een continu leerproces zijn, waarin de leerkracht rekening kan houden met het niveau dat de leerlingen bereikt hebben.Leerkrachten stoten ook daarbij meer en meer op rekenachterstanden bij leerlingen. Ze zoeken dan ook naar achtergrondinformatie om de effectiviteit van hun rekenlessen te verhogen. Deze informatie kunnen zij in dit boek vinden. Leerlingen die extra zorg behoeven, kunnen dan maximaal aan hun trekken komen. Een goede rekendidactiek is immers essentieel voor de uitbouw van een preventief zorgbeleid in de basisschool
Basisonderwijs. --- lager onderwijs --- Didactics of mathematics --- didactiek --- Didactics of primary education --- wiskunde --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- wiskundige initiatie --- Wiskunde --- Rekenen --- Lager onderwijs --- Didactiek --- rekendidactiek --- rekenen --- 475.4 --- Aanvankelijk rekenen --- Basisonderwijs --- Bewerkingen --- Breuken (wiskunde) --- Cijferen --- Decimale getallen --- Getalbegrip --- Getallen --- Rekenproblemen --- Voorbereidend rekenen --- rekenen (ler) --- rekenproblemen (ler) --- 475.55 --- Rekendidactiek --- Wiskunde: didactiek lagere school --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: Dyscalculie) --- (zie ook: realistische wiskunde)
Choose an application
Dans l'enseignement des langues vivantes, comme en d'autres domaines éducatifs, on assiste depuis une décennie à un vaste mouvement visant à redéfinir, en termes de compétences, les objectifs de formation aussi bien que les capacités des élèves et des enseignants. Cet ouvrage propose un premier bilan des effets de cette nouvelle approche, établi par des spécialistes de la didactique de la langue maternelle et des langues secondes, et portant sur les diverses composantes des programmes scolaires en ces domaines : le lexique, la grammaire, le discours oral, le discours écrit, la littérature. Certaines contributions mettent en évidence les possibilités de renouvellement didactique qu'offre la centration sur les compétences ; d'autres soulignent au contraire les illusions et les dérives possibles de cette démarche ; un essai final souligne enfin la nécessité de re-définir la notion même, dans une perspective résolument dynamique.
Language and languages --- Langage et langues --- Study and teaching --- Congresses --- Etude et enseignement --- Congrès --- Competentiegericht onderwijs --- Taal en talen --- Vreemdetalenonderwijs --- didactiek --- competenties --- Competentiegericht onderwijs. --- didactiek. --- competenties. --- Didactiek. --- Competenties. --- Congrès --- enseignement des langues --- éducation --- didactique --- Congresses.
Choose an application
jeugdliteratuur --- tijdschriften --- Periodicals --- Children's literature. Juvenile literature --- Literature --- didactiek --- leesbevordering
Choose an application
Het vakconcept wil de leraar een bruikbaar kader aanbieden waarin hij voldoende vrijheid behoudt om persoonlijke accenten te leggen. De theoretische begrippen kunnen de leraar helpen en leiden in de zoektocht naar een rijke leeromgeving voor alle leerlingen. Dat is dan ook de uitdaging voor allen: hoe kunnen we gebruikmakend van het vakconcept LO de leerlingen maximale leerkansen bieden in het domein van het bewegen.
Lichamelijke opvoeding --- Didactiek. --- Didactics of secundary education --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- 372.879.6 --- Academic collection --- #KVHB:Bewegingsopvoeding --- didactiek --- lichamelijke opvoeding --- 616.01 --- 456.78 --- 471.47 --- 477.8 --- 486.88 --- Bewegingsopvoeding --- Didactiek --- Evalueren --- Leren leren --- Motorisch leren --- Sociaal leren --- Vakconcept --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Zelfbeeld --- Zorgverbreding --- 796 --- Bewegingsonderwijs --- Eindtermen --- Leren --- Samenwerking --- Lichamelijke opvoeding; s.o. --- 060164.jpg --- Lichamelijke opvoeding: didactiek --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Lichamelijke opvoeding; s.o --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Techniek in het basisonderwijs staat volop in de belangstelling. Veel scholen besteden er al aandacht aan, andere gaan er enthousiast mee beginnen. Ook leerkrachten in opleiding houden zich intensief bezig met techniek in velerlei vormen.De herziene kerndoelen van het basisonderwijs vermelden dat leerlingen kennis, vaardigheden en houdingen moeten verwerven om de technische wereld om hen heen te kunnen begrijpen en daarin adequaat te kunnen handelen. Een professionele leerkracht zal daarom moeten beschikken over de nodige competenties om techniek een goede plek te geven in zijn onderwijs. In dit boek wordt techniek niet als een afzonderlijk vak benaderd maar als een integraal onderdeel van het totale onderwijsaanbod. Centraal staat de didactiek van praktisch 'leren over, met en door techniek'. Het boek biedt talrijke aanknopingspunten om aan te sluiten bij de technische ervaringen van kinderen. Een goede leerkracht roept echter ook zelf nieuwe, technische ervaringen op en ontwikkelt die samen met de kinderen tot nieuwe kennis. Ook daarvoor biedt dit boek een schat aan mogelijkheden. In dit boek wordt techniek niet als een afzonderlijk vak benaderd maar als een integraal onderdeel van het totale onderwijsaanbod. Centraal staat de didactiek van praktisch 'leren over, met en door techniek'. Het boek biedt talrijke aanknopingspunten om aan te sluiten bij de technische ervaringen van kinderen. (Bron: covertekst)
Didactics of technology --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- Didactics of social education --- technisch-technologische vakken --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- didactiek --- technologische opvoeding --- 478.9 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Informatiebronnen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Techniek --- Technologische opvoeding --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Didactische modellen --- Didactische werkvormen --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijn --- Leermiddelen --- Meisjes --- TOBO --- Veiligheid --- 476.6 --- Techniek : basisonderwijs --- 061121.jpg --- Technologische opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Overige vormingsgebieden --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Nederland --- Lerarenopleiding --- Techniek (wetenschap) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Dit boek is gegroeid uit de didactische trainingen die de Universiteit Leuven beginnende docenten aanbiedt. Vanuit de visie van 'begeleide zelfstudie' stelt het de student centraal die bepaalde leeractiviteiten zal moeten selecteren en uitvoeren, alsook de doelstellingen die dan moeten worden gerealiseerd en de leeromgeving die door het didactisch team wordt uitgebouwd om de studenten daarbij te ondersteunen. Omdat de steekkaarten per thema alfabetisch gerangschikt worden, gaat de interne samenhang verloren zodat dit geen handboek didactiek hoger onderwijs kan genoemd worden. Het is eerder een vraagbaak. De klemtoon ligt vooral op de aan Vlaamse universiteiten gangbare onderwijsvormen, zoals het hoorcollege, waarvoor men activerende werkvormen voorstelt zoals vragen stellen, zoemsessies. Veel aandacht besteedt dit boek ook aan diverse vormen van evaluatie (assessment). Doorheen de verschillende steekkaarten worden de mogelijkheden van een elektronisch leerplatform besproken. Lesgevers in het hoger onderwijs leveren de laatste jaren uitdrukkelijke inspanningen om hun studenten centraal te stellen in hun onderwijspraktijk. Toch ervaren zij vaak nog een behoefte aan heel concrete aanwijzingen en aanbevelingen bij de ontwikkeling van een studentgecentreerde visie op leren en instructie. Dit boek brengt vanuit de ervaringen van de auteurs met onderwijsondersteuning de do's en don'ts samen over studentgecentreerd onderwijs. Het materiaal is toegankelijk in steekkaarten, die toelaten snel de nodige informatie te vinden over studentenkenmerken, werkvormen, evaluatievormen.....
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- HO (hoger onderwijs) --- didactische werkvormen --- lesgeven --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Studentgecentreerd onderwijs --- Doelen --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- #PBIB:+SLO 220.91 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- 37.02 --- Onderwijs ; didactiek ; theorieën ; modellen --- didactiek --- evaluatie --- hoger onderwijs --- 489.4 --- studentgecentreerd onderwijs --- 371.3 --- Vlaanderen --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- leeractiviteiten --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- werkvormen --- 456.34 --- Doceren --- Doelstellingen --- Feedback --- Groepswerk --- Hoorcolleges --- Leeractiviteiten --- Leren --- Paper --- Practicum --- Seminarie --- Stage --- Studenten --- Werkcollege --- 378.4 --- 378.6 --- Doceren : hoger onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Studeren : hoger onderwijs --- 120639.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Wiskunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: interactief leren) --- Doelstelling --- Didactische werkvorm --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs.
Choose an application
"Doelstellingen Vlaanderen" bevat de doelen voor elk anker van Schatkist in de volgende netten : Gemeenschapsonderwijs (ARGO), Katholiek basisonderwijs (VVKBAO) en Onderwijs van steden en gemeenten (OVSG).
371.67 <4-11> --- 373.2 --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk rekenen --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- sociaal-emotionele opvoeding --- taalontwikkeling --- 471.4 --- Nederlands --- didactiek --- ontwikkelingsmaterialen --- 471.41 --- 471.42 --- Handpoppen --- Kleuteronderwijs --- Ontluikende geletterdheid --- Schoolboeken --- Taal --- Wiskundige initiatie --- didactisch materiaal --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Taalhoeken --- Taalontwikkeling --- Taalopvoeding --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- 472.1 --- Kleuterschool: taal --- 373.2 Kleuteronderwijs --- 371.67 <4-11> Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen--Oost-Europa --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen--Oost-Europa --- didactiek kleuteronderwijs --- Taal en verbale expressie --- Cognitieve opvoeding --- Didactiek algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek; algemeen --- Sociale en emotionele vorming --- Wiskunde --- Didactiek. --- Kleuteronderwijs.
Choose an application
474 --- 474.3 --- Adaptief onderwijs --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Doelen --- Leeromgeving --- Leraren lager onderwijs --- Lesvoorbereidingen --- 473.7 --- Lerarenopleiding --- Onderwijskundig ontwerpen --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Lesvoorbereiding --- Teacher education. Teacher's profession --- basisonderwijs --- lerarenopleiding
Choose an application
"In a time when the increasing cultural diversity and population mobility of the continent calls for good communication skills, this fascinating book features a wealth of data and critical opinion on the topic of mother tongue education. In the first part of the book, the two editors address central cultural, political and educational concerns relating to the mother tongue, using some of the findings of their European Commission funded research on the changing European classroom. The second part presents case study articles by practitioners from nine countries which have significant regional or immigrant mother tongue populations. These include Welsh in Wales, Catalan and Galician in Spain, Turkish and Greek in Germany, Arabic and Corsican in France, and Belorussian in Poland, as well as critical accounts of the main first language situation in England, Denmark, France, Germany, Poland, post-Soviet Russia, and Spain. The concluding part of the book looks at language awareness as a possible approach to linguistic diversity. It examines the preparation of teachers at all levels, as experinced by the editors through their involvement in an in international language study group based in Calgary, Cambridge, Mainz and Bialystock. Teaching the Mother Tongue in a Multilingual Europe is packed with original information which will be of use to all teachers and educationalists concerned with language."--Bloomsbury Publishing.
Native language --- Linguistic minorities --- Minority languages --- Language and languages --- Minorities --- Sociolinguistics --- Mother tongue --- Vernacular language --- Study and teaching --- Education --- Political aspects --- Meertaligheid --- Moedertaal --- Taal en talen --- Europa. --- Didactiek --- Didactiek. --- Minoritized languages
Listing 1 - 10 of 134 | << page >> |
Sort by
|